شيخ حسين انصاريان

398

تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)

لزوم ايمان به خدا و فرستادگان او در كلام امام رضا عليه السلام امام رضا عليه السلام به فضل بن شاذان ؛ در بيان علّت لزوم ايمان به خدا و فرستادگان او و هر چه از سوى حق آمده است ، فرمود : ايمان به دلايل فراوانى ضرورت دارد از جمله اين كه اگر كسى به وجود خداى عزوجل اعتراف نمىكرد و از معاصى او دورى نمىجست و از ارتكاب گناهان بزرگ باز نمىايستاد و در پيروى از خواهش‌هاى نفسانى و لذت بردن از فساد و ستم و حق‌كشى از كسى نمىترسيد ، هر گاه مردم دست به اين كارها مىزدند و هر فردى بدون ترس و پروا از كسى دنبال هوس‌هاى خود مىرفت ، بىگمان مردم همه به فساد و تبهكارى كشيده مىشدند و به ناحق به جان يكديگر مىافتادند و خون‌ها ريخته مىشد و به ناموس و اموال هم تجاوز مىكردند و به ناچار دنيا خراب شده و خلائق هلاك گشته و زراعت و نسل تباه مىگرديد . يكى ديگر از دلائل اين است كه ما يافته‌ايم كه مردم در نهان و به دور از چشم مردم دست به فساد و خلاف مىزنند . پس اگر اقرار به وجود خدا و ترس از عالم غيب نبود ، هيچ كس در خلوت خود و تنهايى خواستهء نفسانىاش از كسى نمىترسيد و ترك معصيت نمىكرد و به حرمت ديگران دست درازى مىكرد و گناهان كبيره را مرتكب مىشد ؛ در نتيجه بين همه مخلوقات هلاكت پيدا مىشد . پس قوام خلق و صلاح آنان ، ممكن نيست مگر به اين كه آنان اعتراف به داناى آگاهى كنند كه از اسرار و نهان باخبر بوده و به مصلحت امر و از فساد نهى مىنمايد و هيچ امر نهانى از او پنهان نيست تا به اين وسيله از انواع و اقسام فساد متنفر گردند . « 1 » البته اين اقرار قلبى به جنايت نفس و غضبناك كردن حق تعالى بايد در پوشش درونى دل باشد و تنها او و خداوند بداند و هرگز كسى را خبر نكند .

--> ( 1 ) - عيون أخبار الرضا عليه السلام : 2 / 99 ، حديث 1 ؛ بحار الأنوار : 3 / 10 ، باب 1 ، حديث 23 .